Strategia Fixed Limit

Texas Hold’em w odmianie Fixed limit jest specyficzną grą, która wymaga odmiennej techniki i strategii gry. Powód jest prosty. W przeciwieństwie do strategii shortstack oraz bigstack nie uda nam się wystraszyć przeciwnika, gdyż podbicie następuje o z góry ustaloną, najczęściej bardzo niską sumę. Zatem strategia musi być tak dopasowana, żebyśmy nie stali się sponsorami graczy, którzy mają szczęście do lepszych kart.

I znów cała historia ze strategią zaczyna się od określenia naszej pozycji na stole. Przy pełnej grze (tzw. full ring), gdzie miejsca zajmuje 10 osób pozycje określa się następująco: są dwie osoby na ciemnych, trzy osoby na wczesnych pozycjach, trzy na środkowych oraz dwie na późnych pozycjach. Określa się to na podstawie miejsca zajmowanego przez dilera i odwrotnie do ruchu wskazówek zegara rozdziela pozycje począwszy od późnych.

Sytuacja zmienia się, gdy stół opuszcza jedna osoba. Pozycje zaczynają znikać od wczesnych, zatem pozostają dwa blindy, dwie wczesne, trzy środkowe i dwie późne. W przypadku odejścia czterech osób znikną wszystkie wczesne pozycje oraz jedna środkowa. Gdy zaczynamy naszą grę, najlepiej grać przy pełnym stole, gdyż daje nam to dużo większej pole manewru.
Po określeniu naszej pozycji, musimy określić siłę naszej ręki. Niezależnie od naszej pozycji oraz tego, co zrobili nasi przeciwnicy zawsze podbijamy z parami od asów do dam, oraz asem i królem na ręce. Podbić powinniśmy również z parami od waletów do dziewiątek oraz kartami as-dama, as-walet. Jeśli któryś z graczy przed nami podbije, a kolejny go sprawdzi, my również powinniśmy ograniczyć się jedynie do sprawdzenia. W przypadku grupy rąk średnich, do której należą karty as-walet, as-dziesięć oraz król-dama podbijamy na wszystkich pozycjach poza wczesną. Gdy inni gracze przed nami sprawdzili, przy co najmniej jednymi podbiciu przed nami, sprawdzamy to podbicie jedynie z pozycji dużej ciemnej. Na wszystkich innych najlepszym wyborem jest pas.

Trochę inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku rąk spekulacyjnych. To takie karty własne, które na pierwszy rzut oka wydają się dobre, ale mogą dać nam więcej złego niż dobrego. Należą do nich pary własne od ósemek do dwójek oraz karty król-walet, król-dziesięć, dama z waletem lub dziesiątką, walet-dziesięć czy dziesięć-dziewięć. Taki układ sprawdzimy niezależnie od pozycji, gdy co najmniej dwie osoby sprawdzą przed nami oraz gdy jedna osoba podbije a kolejna sprawdzi to podbicie. Gdy wszyscy przed nami spasują lub tylko jedna osoba sprawdzi zrzucamy karty na wczesnej i środkowej pozycji, sprawdzimy zaś z pozycji późnej oraz ciemnych. Przy jednym podbiciu bez sprawdzenia układ taki powinniśmy sprawdzić jedynie z pozycji dużej ciemnej. W przypadku kart składających się z króla z waletem, dziesiątką lub dziewiątką, damy z waletem lub dziesiątką, asa z kartą od dwójki do dziewiątki, dziewiątki-ósemki, lub ósemki-siódemki w kolorze sytuacja przedstawia się jeszcze inaczej. Gdy wszyscy przed nami spasują podbijamy z pozycji późnej lub którejkolwiek ciemnej. Gdy jeden gracz sprawdza przed nami my również czekamy na ciemnych, gdy nastąpiło więcej niż dwa sprawdzenia, sprawdzamy z pozycji późnej oraz blindów. W każdym innym przypadku powinniśmy takie karty zrzucić. Tak samo powinniśmy postąpić w przypadku każdego innego układu kart, który nie był wyszczególniony powyżej.

Nasza dalsza gra będzie opierała się na tym, jakie układy udało nam się złożyć. Po flopie może się okazać, że posiadamy:

• Gotową rękę – to wszystkie ręce z układem dwie pary i więcej, zalicza się do nich również jedna para, lecz wartościowe są tylko dwa jej typy:
– top para – to para składająca się z najwyższej karty ze stołu oraz karty z ręki
– over para – para własna, która jest wyższa od najsilniejszej karty na stole

• Niekompletną rękę (drawa) – to układ, który nie jest jeszcze gotowy, ale za pomocą jednej karty może się znacznie polepszyć. Do drawów zaliczamy:
– OESD (open-ended straight draw) czyli cztery karty w kolejności, gdzie brakuje satelity do zebrania strita
– draw do koloru czyli cztery karty w kolorze
– monster draw czyli połączenie drawa do koloru oraz do strita
– gutshot czyli draw do strita w którym brakuje nam środkowej karty (np. posiadamy już króla, damę, waleta oraz dziewiątkę.
– podwójny gutshot czyli brakuje dwóch kart środkowych, a którakolwiek z nich da nam strita (np. gdy posiadamy dama-walet, a na stole pojawił się as, dziesiątka oraz ósemka – zarówno król jak i 9 da nam strita)
– over cards czyli nasze karty własne są wyższe od wszystkich kart na stole, dzięki czemu możemy zdobyć over parę
– over cards + gutshot przykładowo posiadamy 10, 9 a na stole pojawia się 7, 6 oraz 4, możemy skompletować najwyższą parę lub strita.

• Bezwartościowe ręce lub trash hands – to wszystkie pozostałe układy, które nie były opisane powyżej lub pary własne, które przewyższają karty z flopa. Takie układy nie mają szans przy showdown.

Znamy już układy, które możemy zdobyć, pozostaje zatem pytanie co z nimi zrobić oraz jak dopasować swoją taktykę do dalszej gry. Po flopie następuje druga runda licytacji. Zasada jest bardzo prosta. Z gotową ręką z monsterami zawsze podbijamy i wyciągamy tak dużo żetonów, jak tylko się da, gdyż mamy ogromne szanse na wygranie tej partii lub zniechęcenie innych graczy do dalszej gry.

Inaczej sytuacja wygląda z drawami. Gdy posiadamy monster drawa również podbijamy w każdej sytuacji, ponieważ są ogromne szanse na zdobycie najsilniejszego układu. Pozostałe niegotowe ręce podbijamy dokładnie raz, a gdy ktoś za nami podbije sprawdzamy.
Bezwartościowe ręce rozgrywamy w bardzo prosty sposób – pasujemy, gdyż nie chcemy opłacić innych graczy. Jest tylko jeden wyjątek. To sytuacja, gdy na flopie mamy maksymalnie dwóch przeciwników i żaden z nich nie podbił, przebijamy o ile podbiliśmy w pierwszej rundzie licytacji. Jeśli któryś z nich przebije, kończymy grę. W takiej sytuacji istnieje duża szansa, iż żaden z naszych przeciwników również nic nie zebrał i nasze podbicie go wystraszy.
Dalsza gra w rundach licytacji po turnie i riverze jest zależna od tego, kto jako ostatni wykazał inicjatywę. Wyjaśniając najprościej musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, kto jako ostatni podbił stawkę. Jeśli to byliśmy my stawiamy zakład kontynuacyjny po turnie z gotową ręką oraz drawami w przypadku maksymalnie dwóch przeciwników. Gdy jest ich więcej lub posiadamy jakąkolwiek inną rękę sprawdzamy.

Gdy jedynie sprawdzaliśmy ostatni zakład, a nikt przed nami nie przebił stawki lub było dokładnie jedno podbicie przed nami, podbijamy z monsterem począwszy od dwóch par z każdą inną ręką gramy check. Należy pamiętać, że nie sprawdzamy zakładu poprzednika ze śmieciową ręką. Kiedy przed nami było więcej podbić przebijamy z dwoma parami i lepszym układem, gdy patrząc na karty wspólne uważamy, że nasz układ jest najlepszy, w przypadku braku takiej pewności, jedynie sprawdzamy zakłady przeciwników, zaś z każdą inną ręką pasujemy. Gdy ktoś przebił za nami nasz zakład przebijamy z dwoma parami i wyżej, sprawdzamy go z monsterdrawem, drawem do koloru lub OESD oraz podwójnym gutshotem (gdy nie ma szans na kolor dla przeciwnika), gdy posiadamy inne karty pasujemy.

W licytacji po riverze następuje ostateczne rozliczenie się z naszą ręką. Gdy posiadamy inicjatywę stawiamy zakład z monsterami począwszy od dwóch par. Gdy ktoś nas przebije, a wiemy że nasza karta jest najlepsza możemy przebijać dalej, w każdym innym przypadku powinniśmy jedynie sprawdzić zakład przeciwnika. Gdy nasza ręka się nie poprawiła i nie jest gotowa jedynie sprawdzamy, a w przypadku zakładu przeciwnika powinniśmy spasować.

Gdy nie mamy inicjatywy podbijamy tylko z gotową ręką, która po sprawdzeniu ze stołem jest najlepsza lub na riverze trafiamy najwyższą parę. W każdej innej sytuacji sprawdzamy, a gdy przed nami więcej graczy podjęło akcję, czyli były co najmniej dwa przebicia powinniśmy spasować. Wyjątkiem jest sytuacja gdy posiadamy tylko jednego przeciwnika, a na riverze trafiliśmy jakąkolwiek parę, zawsze powinniśmy go sprawdzić.

________________
Udział w nielegalnych grach hazardowych jakim jest poker online jest karany. Hazard związany jest z ryzykiem i dostępny tylko dla osób pełnoletnich.

Darmowe bonusy legalnych bukmacherów Bonus bez depozytu 29 PLN (kod: BETONLINE) – www.sts.pl
600 PLN bez ryzyka (kod: BETONLINE) – www.betfan.pl
Zakład bez ryzyka 550 PLN (kod: KOD550) – www.betclic.pl

Poker online w Polsce

Back to top button